تصميم نظام التصنيع وتطبيقه فى الانشطه الانتاجيه

تم النشر بواسطة اكفليكس
تاريخ النشر : 2017 August 19
تعرف على نظام التصنيع وعلاقته بنظام الإنتاج مع التطبيق في برنامج محاسبة التصنيع من اكفليكس خلال نظام الاوامر والمراحل الإنتاجية ونظام البيع ودور المدير المالي

سواء كان نظام التصنيع قائم على نظام الاوامر  الانتاجيه ، أو نظام المراحل الانتاجيه هنلاقي ان النشاط الانتاجى بشكل عام وسواء كان شغلك مانويل او على برنامج محاسبة التصنيع قايم على  3 محاور رئيسيه:

سواء كان نظام التصنيع قائم على نظام الاوامر  الانتاجيه ، أو نظام المراحل الانتاجيه هنلاقي ان النشاط الانتاجى بشكل عام وسواء كان شغلك مانويل او على برنامج محاسبة التصنيع قايم على  3 محاور رئيسيه:

المحورالاول: النظام المخزنى

ومن خلاله بنظم تقسيمة المخازن بتاعتى سواء كانت مخازن خامات أو مخازن منتجات تامة الصنع، وكمان بظبط التكوين الشجرى للاصناف جوه المخازن من خلال انى بقسم الاصناف بتاعتى مجموعات رئيسيه ومجموعات فرعيه ودا هايفيدنى بعد كدا فى التقارير، وكمان التحكم الكامل فى عمليات الصرف والرد ودا بيتم من خلال دوره مخزنيه كامله ومستقله التنظيم المخزنى هايفيد فى حسابات جرد المخازن والتقارير المخزنيه المختلفه.

المحورالثانى: نظام التصنيع او نظام الانتاج

ومن خلال نظام التصنيع ببدأ أسحب الخامات بتاعتى من المخازن وبحولها للانتاج تحت التشغيل، وممكن أنقل المنتج تحت التشغيل من مر حلة لمرحلة أخرى لحد مايوصل لشكله التام، أو ان المنتج بيمر بمرحله واحده بس من خلال أمر شغل أو انتاج.

ومن خلال التقارير اللى بستخرجها بقدر أعرف تكلفة النتج أد أيه من المواد اللى سحبتها من المخزن والمصاريف الانتاجيه المباشره والمصروفات غير المباشره.

المحور الثالث: نظام البيع المرتبط بنظام التصنيع

ودا مسؤلية أدارة التسويق والمبيعات وان كان ليها تأثير محاسبي بشكل كبير ،لان بعد تصنيع المنتج النهائي ببدأ أحوله لمخازن الانتاج التام، وبياخد بعد كدا الدوره المحاسبيه لعملية البيع، وفى بعض الصناعات واللى فى الغالب بتطبق نظام الاوامر الانتاجيه ببيع المنتج بمجرد مايتم للعميل بشكل مباشر بدون مايتحول على المخزن ودا يمكن يكون بسبب طبيعة المنتج نفسه اللى ماينفعش تتخزن ذي المنتجات الخرسانيه.

دور المدير المالى فى نظام التصنيع 

دور المدير المالى انه يقدر يعمل نظام كامل بيشتمل بداخله على نظام مستقل بالتكاليف اقدر من خلاله اعرف تكلفة المنتجات بتعاتى و اضع هامش ربح بناءا على تقارير التكاليف واقدر فى النهايه اربطه بنظام المحاسبه الماليه من خلال شجرة الحسابات وقيود اليوميه وأقدر استخرج القوائم الماليه

ومن المفترض فى النهايه ان نظام التصنيع يوفرلى مجموعة التقارير التحليليه فيما يتعلق بحجم وتكلفة الانتاج التام وقياس الانحرافات وقوائم وتقارير التكاليف المختلفه .

من مزايا برنامج حسابات المصانع من أكفليكس

1- نظام مخزنى شجرى متكامل يتضمن تكوين مخازن الخامات وربطها بالاصناف وتكوين مخازن الانتاج التام.

2- تحديد المكونات المعياريه للمنتجات تامة الصنع من الخامات المتنوعه باختلاف الوحدات.

3- يتضمن برنامج ادارة التصنيع على نظام تصنيع المتكامل يشتمل على تعريف لاكثر من عمليه انتاجيه تضمن اكثر من منتج تام مختلف .

4- انشاء اوامر الانتاج من عمليات الانتاج المعرفه على النظام وتحويل المنتج التام الى مخازن المنتجات تامة الصنع تمهيدا لدورة المبيعات.

5- امكانية انشاء أمر انتاج مع بيع مباشر للمنتجات النهائيه فى حالة كون طبيعة المنتج التام لاتقبل التخزين " مثل نشاط انتاج الخرسانه الجاهزه".

6- يمكن ان يمر المنتج في خلال أحد مراحل تصنيعه بمرحلة تتم خارج المصنع، يتم إثبات ذلك بأمر الشغل، ويؤثر على قيمة المنتج التام.

7-التخطيط للإنتاج: عند ورود طلب شراء من أحد العملاء، نستخدم هذه الشاشة لمعرفة الكمية الموجودة من المنتج التام والكمية الممكن إنتاجها من الخامات المتاحة.

8- الربط التام بين نظام المحاسبه الماليه ونظام التصنيع  من خلال التوجيه المحاسبي السليم لجميع مراحل العمليه الانتاجيه بدايه من شراء الخامات وحتى اتمام دورة المبيعات. 

يمكنك طلب عرض السعر لاقوى برنامج محاسبة فى مصر والوطن العربى من اكفليكس حالا 

طلب عرض سعر
أضف تعليقاً